Co to jest Autyzm i Zespół Aspergera

:: Czujesz że Twoje dziecko może mieć Autyzm lub Zespół Aspergera? A może zauważasz niepokojące sygnały u siebie? Zapraszamy Cię na konsultację z psychologiem przez internet >

 

autyzm i zespół aspergera width=Całościowe zaburzenie rozwoju – Autyzm i Zespół Aspergera

Od ponad 10 lat panuje w Polsce swoista moda na etykietowanie dzieci i definiowanie wszelkich zaburzeń rozwoju, zaburzeń zachowania i emocji, zaburzeń neurofizjologicznych jako zaburzenia ze spektrum Autyzmu. Takie podejście do problemów zdrowotnych małych dzieci widoczne jest szczególnie w placówkach oświatowych, u lekarzy pierwszego kontaktu, lekarzy rodzinnych i pediatrów.

Diagnoza autyzmu

Należy zauważyć, już na wstępie, iż diagnoza tych zaburzeń to proces długofalowy i bardzo złożony, który musi obejmować specjalistyczne formy obserwacji małego pacjenta, zebranie wywiadu środowiskowego nie tylko od rodziców i być wynikiem pracy zespołowej różnych specjalistów, (pediatry, neurologa, psychiatry, psychologa, pedagoga specjalnego, wychowawców przedszkolnych i logopedy). Zalecana jest wizyta w Instytutach przyszpitalnych, które zajmują się diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci, a także w Ośrodku Wczesnego Wspomagania Rozwoju i u specjalisty Integracji Sensorycznej oraz wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zgodnej lokalizacyjnie z miejscem uczęszczania dziecka do przedszkola (do Poradni kieruje psycholog przedszkolny).

Ponadto do diagnozy całościowych zaburzeń rozwoju służą liczne skalę i kwestionariusze psychometryczne, które znaczącą wspierają proces diagnostyczny, a wykonywane są w gabinetach psychologów posiadających certyfikaty uprawniające do wykonania stosownych badań diagnostycznych. Warto wiedzieć, iż nie każdy psycholog może te badania przeprowadzać. Najwłaściwiej jest w tym przypadku skorzystać z konsultacji u psychologa ze specjalnością kliniczną, który ukończył studia podyplomowe w zakresie diagnozy i terapii dzieci autystycznych, lub kursy i szkolenia dotyczące poszczególnych metod badawczych. Warto także skorzystać z konsultacji w poradniach, które specjalizują się w diagnozie i terapii Autyzmu oraz Zespołu Aspergera.

Kiedy należy iść do psychologa

Z całą pewnością pierwsze kroki rodzica i oswojenie się z przypuszczeniami dotyczącymi dysfunkcji rozwojowych dziecka to trudny okres podczas, którego nie warto pozostawać samemu. W tym przypadku nie tylko dziecko potrzebuje wsparcia, ale także rodzice. Warto przeprowadzić rozmowę wstępną i omówić z psychologiem tzw. CheckListę pojawiających się niepokojących dla rodzica symptomów oraz opracować klarowny plan działania. W Autyźmie podstawową zasadą pracy jest stwierdzenie : Im szybciej podejmiemy terapię dziecka, tym lepiej i tym efektywniej będzie ono funkcjonowało w przyszłości. Poza tym, tak jak wspomniałam powyżej bardzo duża liczba diagnoz jest wykonana przez niekompetentne osoby, nie posiadające stosownych kwalifikacji. Z taką nieprawidłowo orzeczoną diagnozą żyje się rodzinie bardzo ciężko ze względu na ostracyzm środowiskowy, obniżenie poczucia sprawczości, jakości posiadanych kompetencji rodzicielskich, funkcjonowanie dziecka z poczuciem inności, alienacji, co bardzo niekorzystnie wpływa na jego rozwój emocjonalny. Nierzetelnie postawiona diagnoza to ogromny bagaż, który rodzina dźwiga już do końca, zastanawiając się stale – kto się pomylił i czy nic nie zostało pominięte – oraz co dalej – co tak naprawdę dolega mojemu dziecku – co mam z tym zrobić?

Czy autyzm i Zespół Aspergera jest chorobą?

Zwróćmy uwagę także na ten aspekt, iż wiedza medyczna i psychologiczna dokonuje współcześnie spektakularnego rozwoju i obecnie uważa się, iż wysoko funkcjonujący autystycy i osoby z Zespołem Aspergera to nie osoby chore, lecz odznaczające się specyficznym stylem funkcjonowania i dyspozycją układu nerwowego. Często zdarza się, iż np. deficyty dotyczące komunikacji społecznej kompensowane są poprzez np.ponadprzeciętne umiejętności matematyczne i przyrodnicze.

Warto wiedzieć, iż po odbyciu wstępnej konsultacji psychologicznej – bardzo ważnym krokiem w diagnozie dziecka będzie diagnoza nozologiczna i różnicowa w zakresie wykluczenia dysfunkcji i chorób, których pewne elementy obrazem klinicznym mogą przypominać symptomy całościowych zaburzeń rozwoju, (ADHD, epilepsja).

Przede wszystkim, zacznijmy od tego, żeby jak najlepiej poznać swoje dziecko. Zastanówmy się – co dla niego jest ważne, co go cieszy, co powoduje, iż mamy poczucie, ze jest z nami tu i teraz. Nie są to łatwe pytania, a odpowiedzi wbrew pozorom nie pojawiają się same. Natomiast, na pewno spotkamy się z nimi podczas kolejnych spotkań z psychologiem, by móc wspólnie opracować plan pracy terapeutycznej oparty o osiągnięcia terapii behawioralnej i stosowanej analizy zachowania, w których znaczącym komponentem jest zindywidualizowany, a więc odpowiednio dobrany względem możliwości i potrzeb dziecka – system nagradzania za zachowania pożądane.

W następnym artykule będę chciała zachęcić Szanownych Czytelników do zastanowienia się – czym tak naprawdę jest Autyzm i jakie są jego objawy.

Serdecznie zapraszam do lektury i do konsultacji ze mną w Psychoradzie >

Anna Pasławska-Turczyn
Psycholog, socjoterapeuta

 

Chcesz mieć dostęp do większej ilości artykułów? Załóż bezpłatne konto i sprawdź co jeszcze zyskasz >>

 

Komentarze z Facebooka:

Napisz co myślisz - pytania i merytoryczne komentarze zawsze mile widziane!

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków